ding dong?

Tycke & tanke

För ett par kvällar sen så var det så mycket skriverier överallt om den ena låten i melodifestivalen som jag förstått att gått vidare till nån slags semifinal (?), Marry Me, att jag googlade fram den för att höra vad ståhejet handlade om. Majoriteten av människor, i synnerhet unga tjejer, tycks vara av den åsikten att denna trudelutt är något man ska heja på. Precis detta är vad jag inte förstår, efter att jag lyssnat på den, eller snarare texten.

Nej, förresten, stryk det där, jag har ännu inte lyssnat på den i sin helhet — jag kom till en versrad som gick såhär: ”I’ll walk the walk of shame / Yeah, I do it for you, marry me, baby”, och där sa min självbevarelsedrift till att stänga av om jag inte ville att mina synorgan skulle rulla ut ur ögonhålorna samtidigt som jag fnyste ut vad jag gissar vore tämligen vitala delar av min hjärna. Såatte… det fick liksom va nog där då.

Nu är inte tanken att jag ska sitta här och låtsas vara varken begåvad eller insatt i musik i allmänhet, så jag tänker inte närma med de musikaliska aspekterna mera än att försiktigt putta i låten med en pinne som bär inskriften ”Inte riktigt min stil då”. Har inga problem med att folk gillar musik som jag inte gillar. Det får man göra. Förstår bara sällan varför, men ni vet: smaken, baken. Vad jag däremot känner att jag måste säga något om är texten och budskapet i den här låten. Jag blev så arg av det lilla jag hörde att jag stängde alla fönster i nån slags ilsken protest, men efter att jag sansat mig en aning letade jag fram lyriken och sen blev jag arg, äcklad och förfärad igen.

Den går väl ut på då att den ska vara ”charmig” och ”rar” på nåt jäkla sätt men fy fasiken. Den är som en anti-feministisk hejarklacksvisa.

Några guldkorn då:

Baby, I feel like a sinner, skipping dinner to be thinner / Where is my proposal?
Ja just det. Här har vi en tjej som väntar på ett frieri. Hon resonerar: ”Ingen friar åt mig för jag är för tjock. Jag bantar lite på ett av de mest ohälsosamma sätten jag bara kan komma på (anorexi? HUMBUG!), det fixar saken. Ja, det blir nog ett lyckligt äktenskap.”

I’m your slave and you’re my master / Oh baby, come on, take your shot
Jodå, klart det blir ett lyckligt äktenskap — jag menar, bara han vågar göra ett försök på att gifta sig med lilla hon av alla människor så kommer hon naturligtvis att för evigt vara hans tjänarinna. Nej, shit, slav var visst ordet, sådana är inte ens myndiga personer. De är ägda av en annan person och har noll rättigheter. Ja, det var ju säkert inte så ordagrant den där raden var tänkt att bli tolkad men fan i sammanband med resten av den förlegade och förskräckliga ”som kvinna ska man underkasta sig”-attityden som den här texten utsöndrar så är det svårt att motstå. Det är inte ”gulligt” längre. Eller ”sexigt”. Eller vad man nu var ute efter för effekt. Jag har förresten aldrig tidigare stött på ett så tydligt exempel på hur äktenskap kan ses som ett sätt för mannen att äga kvinnan.

I’ll play your game, I’ll change my last name
Visst okej, ta hans efternamn, det är helt okej om det är vad du vill. Jag har inga problem med det alls, men i den här kontexten så blir det problematiskt. Mellan raderna, tillsammans med orden ”I do it for you” vilka upprepas igenom hela låten, så kan man läsa att nu är det så att här har vi en tjej som kanske inte riktigt vill göra allt som krävs av henne men samtidigt vill hon så gärna gifta sig att hon erbjuder sig göra diverse uppoffringar. Som att hon ”spelar hans spel” — låter nu det som kärlek då? — och hon tar hans efternamn om det är vad som krävs av henne för att få den stora äran att bli hans maka.

I’ll walk the walk of shame / I do it for you, for you, for you / Yeah, I do it for you, marry me, baby
Det här partiet är ändå det allra värsta. Ja, ni kan lugnt sticka och brinna, alla feminister. Framför allt alla ni som var med under den sexuella revolutionen under 60-talet och kämpade för att kvinnor skulle ha samma mänskliga rättighet som männen att bestämma över sin egen sexualitet. Alla ni som någonsin har ifrågasatt varför det fortfarande är så att män får klappar på axeln för att ha ”sått sin vildhavre” medan kvinnorna blir föraktade och förlöjligade. Alla ni som gjort ett bästa för att informera allmänheten om att det finns inget sånt som slampor och att det finns inget att skämmas över med att ha sex eller vilja ha sex med någon. Alla ni som jobbat med att få folk att inse att ditt privatliv är just det, ditt privatliv. Alla ni, och så många fler: Tji fick ni!

Var ska man ens börja med att lista vad som är fel i den där texten? Hon säger:
– att hon ligger med honom om det är vad som krävs för att han ska falla ner på ett knä — inte nödvändigtvis för att hon vill eller känner sig helt okej med det eller nåt
– att folk kommer uppfatta det som ett tecken på dålig moral för hennes del och så är det ju bara så det får hon ju finna sig i då — mer eller mindre håller hon ju med också, för detta är en uppoffring hon gör och det är INTE ett slag för jämställdhet; hon går med på att bli kuvad av ”folket”
– att hon tar på sig skulden för att ha felat i och med deras utomäktenskapliga ligg fast de är två i deras sexakt, och att hon accepterar missuppfattningen om att det ens finns en ”skuld”, och att hon, som kvinna, får utstå konsekvenserna av sitt val, nämligen att skämmas (medan mannen, teoretiskt, är glad och nöjd och kanske får lite beröm för sin ”erövring” t.o.m.)

Vad hon säger är: ”Ja, jag har förstås egentligen ingen rättighet alls att ha sex innan jag är gift och JA jag förtjänar ALL skit personer utanför mitt sexliv kan slänga på mig efter att du och jag har legat med varandra och jag SKA TA DET FÖR DIG! FÖR JA, jag förtjänar det! Jag ska skämmas! Men det är det värt! För jag gör det för dig!! För då kanske du vill binda dig med mig på riktigt istället för att bara ligga med mig? LOL jag vet inte! Det är du värd i alla fall men jag är värd betydligt mindre!!”. Och så vidare, ni fattar.

Sen innehåller texten också en massa allmänt blaj om att hon inte känner några damer som skulle ge honom (ordagrant, ”give you”) sötare bebisar, att hon minsann hittar honom även om han springer iväg (låter som ett hälsosamt förhållande), och att hon, förstås, älskar honom ändlöst. Sen är det också en massa ”oh”-ande och ”va väntar du på?”-ande, och sen det som jag förmodar att ska vara catchy: ”ding dong”. Jag förmodar också att det ska föreställa ljudet av klämtande kyrkklockor men själv tänker jag att det symboliserar att dörrklockan må ringa men inte betyder det att nån är hemma för det.

Jag blev alltså, om ni inte gissat det, ganska trött både på och av den här låten. Jag vet inte vem som har skrivit den här texten och jag har på flit undvikit att nämna den framförande artistens namn för det här är ju inte tänkt att vara en attack mot henne, eller mot nån ens. Generellt arg och less och bister blir jag, men kan inte rikta det åt något speciellt håll. Jag menar, det är väl knappast på flit. Det handlar väl ändå om ignorans. Att inte vara medveten om vilken kvinnosyn en text som denna sprider, eller hur/varför det är fel ens. Att inte reflektera över hur det kan påverka allmänheten genom att ge ett grönt kort åt såna här texter åt såna här låtar som har en enda agenda: att bli omåttligt populära. Att inte fundera över vilken bild det ger av kvinnosynen i Finland genom att försöka få iväg ett sånt här bidrag till Eurovision Song Contest. Som feminist vill jag verkligen verkligen verkligen inte att ett bidrag som detta ska gå så långt.

Jag vet att det är många som suckar och tänker att det är ju just jäkla typiskt de där feministerna att inte kunna ta nånting på skoj. Men grejen är att det är inte på skoj. Låten må vara framförd lättsamt och glättigt, men det betyder på sin höjd att det är ytligt, inte att det inte ligger ett allvar bakom, vare sig de personer bakom låten insett det eller ej. Jag märker inte ett uns av ironi i någondera av de där fraserna i texten. Majoriteten av de människor som lyssnar på/läser den kommer inte att ifrågasätta eller se något skevt i att hon bantar för att förtjäna att bli friad till, eller att har man sex med nån så får man ta det där att man ska skämmas då man går hem, eller att vill man att nån ska vilja ha en så får man spela enligt dennes regler (t.ex. gömma sig då han dricker kaffe med sin mamma, vilket inleder texten), de flesta för att de bara inte tänker på det. Men trots det sprider texten budskapet om att Detta Är Normalt = Detta Är Så Det Ska Va. Det tycker jag inte att är okej.

Och sen sist och slutligen, en fråga som i sin tur kunde medföra ett inlägg minst lika långt som detta (ska inte låta det utvecklas till det, jag lovar): Om hon nu så hemskt gärna vill gifta sig… varför kan inte hon bara fria då?

201 reaktioner på ”ding dong?

  1. Jag är mamma åt två döttrar och väldigt anti-äktenskap, meeeen jag fattar inte vad du yrar om. Den är stereotypisk o sånt är de. Men de finns tusentals låtar som man kan plocka isär o hitta mer eller mindre trevliga bimeningar i, int e de kiva med nedvärderande låtar gentemot män heller.. Men mitt råd är att stänga av radion/tv:n om man blir störd o sätta energin på att lösa världsproblem. Mina döttrar diggar låten o mycket annat jag klassar som struntmusik o de funderar jag inte på… (Jag har nämligen själv genomlevt ätstörningar o orsakerna kommer från helt annat)…

    Gilla

    1. Kopierar svaret från en annan liknande kommentar: Det är klart att det finns MASSOR av låtar som man kan ifrågasätta och kritisera, men nu tog jag ju då en som var aktuell i tiden och i Finland, och det tycker jag man kan göra utan problem. Man måste ju inte lista hela alfabetet för att säga ”ö” liksom.

      Kan också tillägga att det är jättetrist att du har haft ätstörning, jättebra att du inte längre dras med dem, men dina orsaker är dina och inte allsmäktiga. Jag säger naturligtvis inte att någon kommer få ätstörningar av den här låten i sin ensamhet, men jag tycker att den uttrycker en syn på kvinnokroppen i samhället, och den synen består av en massa små detaljer som nog tillsammans mycket väl kan & tenderar bidra till att många utvecklar ätstörningar. Tyvärr.

      Gilla

  2. Linnea, klokt svar till signaturen Mamma som kommenterat utan att dessmer orkat läsa och begrunda ditt inlägg. Kvinnor, flickor vill vi verkligen återgå till den livssituation våra anmödrar hade det för några generationer tillbaka? Jag menar, nu får vi yttra oss, rösta, gifta oss eller bo ihop med den vi älskar. Mycket har blivit bättre, mycket återstår att förändra i samhället, t.ex. lönesituationen för kvinnor. Signaturen Mamma, uppfostra dina flickor att bli självständiga, tänkande medmänniskor. Än finns det hopp!

    Gilla

  3. Tänk så mycket tid feminsiterna lägger ned, att söka efter fel i betydelselösa texter! Varför vara en bitter bitch i hela sitt liv?

    Gilla

  4. Lite sent, men jag vill ändå uttrycka mitt stöd för dig Linnea som så otroligt sakligt, ödmjukt och skarpt svarar på alla kommentarer i den här debatten. Kämpa på, vi är många som står bakom det du säger. Själv har jag bott i Sverige några år, och varje gång jag blir upprörd för den här typen av ojämnställdhetsmönster så får jag höra något i stil med ”nu har du nog bott för länge i Sverige”. Det är ju också ett sätt att avfärda en obekväm diskussion på… jag är glad att du orkat ta den diskussionen! Heja heja.

    Gilla

  5. Blev just insatt i ämnet och måste säga att x3ms uttalande var så otroligt oprofessionellt. Blev rent ut sagt äcklad när jag hörde vad som sagts på kanalen. Du har din absoluta rätt att ha din egen åsikt och jag håller med mycket av det som skrevs i ditt inlägg. Och folk som kommer med kommentarer om att du skall ”lugna ner dig” gör mig nästan mest arg av alla. Detta är inget upplopp med facklor och högafflar. Du uttryckte din åsikt, och du har all rätt till det. Håller med som någon sade här tidigare: De som tycker att det du skrev i inlägget är löjligt och inget att bry sig om visar tydligt att vi har mycket att kämpa för ännu när det gäller jämlikhet.

    Gilla

    1. Detta är inget upplopp med facklor och högafflar, hahaha! Man skulle ju tycka att folk insåg det men med tanke på vissa reaktioner verkar det vara en fin linje mellan det och ett blogginlägg. Tack så mycket Anna!

      Gilla

  6. Jag har svårt att se ditt resonemang hela vägen. Jag förstår att textbitarna du plockat ut inte går hand i hand med kvinnors kamp, men du verkar ju tycka att låttexten skadar den kampen. Är det verkligen så? Om vi ser låttexten som ett uttryck för en person som är verkligen kär då. Psykotiskt kär t.o.m. Utöver det som jag anser vara rätt uppenbart parodiskt (överdrivna gester etc. i scenshowen + video) så är det i kärlekskontexten jag sett det här hela tiden. För sån här underkastelse förekommer ju. Någon offrar allt för nån annan, och oftast är det just kvinnor som vill att deras karl äntligen ska fria. Inte okej egentligen, men vi är fria individer som är fria att göra dumheter utgående från våra känslor. Känslor ligger ju som utgångspunkt till de allra flesta låtar. Nu är ju folk vana med att höra teman om underkastelse i sorgliga ordalag så det här bryter ju egentligen en typ av norm. Den här låten är inte alls vanlig. Den är ovanlig. Skulle låten ha haft en mera ”seriös ton”, då skulle jag ha lutat mera åt ditt håll. Men med seriösare ton skulle låten nog inte ha vunnit UMK13. Men hej, låt oss jämföra med Britney Spears ”I’m a slave 4 you”, en jättehit överallt och en låt om en kvinna som underkastar sig en man. Man kunde ju tycka att ”Marry Me” och den är likadana, men det tycker inte jag. Ställer man dem bredvid varandra har Brittans låt inget pariodiskt över sig alls. Den är snarare tänkt att vara en erotisk klubbhit. En bättre jämförelse är kanske Aquas ”Barbie Girl”, även den en enorm hitlåt. ”I’m a barbie girl, in the barbie world Life in plastic, it’s fantastic! you can brush my hair, undress me everywhere Imagination, life is your creation Come on Barbie, let’s go party!” Kan man faktiskt ta den här låten ordagrant? Man kan förstås tycka att musikstilen är förkastlig, men det är ändå en parodi. Den parodiserar Barbie. Det är kanske mera uppenbart än annars eftersom det är frågan om en leksak som kritiserats mycket genom åren. Mattel drog ju gruppen inför rätta t.o.m. Men, vare sig ”Marry Me” är en parodi eller inte så tycker jag det här slutar med konstnärlig frihet. Man ska ha precis samma möjligheter som män att uttrycka sig fritt. Det känns jävligt jobbigt att just kvinnors låtar är under lupp för vad som anses vara okej att sjunga. Man får liksom inte ta ut svängarna för mycket åt ett håll eller annat som kvinna. Det händer väldigt sällan att män råkar ut för liknande kritik. Då söker man djupare mening illa kvickt. Därmed sagt måste jag ändå tillägga att jag sympatiserar stort med dig i hela det här mediaspektaklet. Att folk inte kan argumentera sakligt stör mig enormt, för du har varit saklig hela tiden. En stor eloge för det. Angående låten så får vi väl vara överens om att vi inte är överens där. Allt gott!

    Gilla

    1. Tack! Tycker absolut att man ska ha konstnärlig frihet, men det tycker jag inte att på något vis minimerar publikens rätt att kritisera och analysera vad konstnären alstrat. ESC är ju en tävling, dessutom. Bidragen är gjorda för att bedömas.

      Såhär svarade jag på en annan kommentar som jämförde med Barbie Girl: Jag tycker inte att Marry Me alls är lika tydligt ironisk som Barbie Girl. Men då har jag förstås inte uppfattat nån riktig ironi alls i den förstnämnda, utan mera som en slags tokrolig porträttering av en väldigt konservativ men tyvärr ändå kontemporär kvinnoroll. (Vilket ju inte är ironi, då.) Sen är ju den senare låten också säkert 15 år gammal vid det här skedet, är inte ett bidrag i UMK, et cetera et cetera. Det är klart att det finns MASSOR av låtar som man kan ifrågasätta och kritisera, men nu tog jag ju då en som var aktuell i tiden och i Finland, och det tycker jag man kan göra utan problem. Man måste ju inte lista hela alfabetet för att säga ”ö” liksom. 🙂

      Gilla

  7. Bara ett snabbt inlägg till. I’d catch a grenade for ya Throw my hand on a blade for ya I’d jump in front of a train for ya You know I’d do anything for ya BRUNO MARS – GRENADE Också jämfört med den här är Kristas låt en mer parodisk framtoning, även om det i botten handlar om desperat kärlek.

    Gilla

    1. Kanske det men att ta upp andra låtar är irrelevant och ett irrationellt argument. Just den här låten var aktuell då jag skrev inlägget (är fortfarande) och det var den jag fokuserade på.

      Gilla

  8. Tja, först måste jag säga att jag tycker att det är BRA att man ifrågasätter vad en sådan här låt med sin text för fram för budskap, och att frågorna du ställer är helt korrekta. MEN, min spontana reaktion när jag hörde låten för första gången var att det här ju är ett praktexempel på CAMP – helt enligt Susan Sontags definition från 60-talet. Dessutom, som många redan har påpekat, är ju sångens ‘jag’ en aktivt ställningstagande part, som faktiskt vill vara den underkastade. Är det då alltså skadligt för jämställdheten att det finns någon som väljer så? Camp-aspekten är ju något som annars också står hela Eurovisions-cirkusen nära, och den flirtar ju öppet med LBGT-publiken (i finalen var dansande kvinnor klädda i frack), textens ”du/you” är genusneutral och det enda riktigt kontroversiella är att sångarens ”jag” älskar kitsch och vill underkasta sig en överdrivet stereotyp slav-roll. Det är ju förstås helt möjligt att jag har missuppfattat saken, men i min snäva bekantskapskrets så har den här sången sjunkit som het kniv i smör just i LBGT-kretsarna, så *helt* ensam är jag inte med den här tolkningen. Naturligtvis kan vi ju också ifrågasätta camp-som fenomen, hur tolkas det och vilka budskap signalerar det. Men jag tycker det är viktigt att vi också tolererar och kanske till och med lite gilla sånt som är lite svårare, att feminister och jämställdhetsktivister faktiskt också kan njuta av S/M, analsex och what not. För det är ju äkta jämställdhet och frihet mellan könen, att alla fritt får välja sina preferenser eller hur? Men visst, det blir svårt när det blir normativt, något som alla skulle borde gå med på. Men var går gränsen? Däremot här reaktionerna till din blogg ju slagit slint helt och hållet Det är skamligt och så skall det absolut inte vara. Och det är fint hur den finlandssvenska blogosfären gått till motreaktion.

    Gilla

  9. Rasmus: varför tror du förtrycket av kvinnor finns kvar, för att vissa kvinnor VILL vara förtryckta? dels vet inte många kvinnor/tjejer att dom -är- förtryckta pga vana, dels finns de många kvinnor som fostras in i att vilja vara undergiven, att ”spela dum” och vilja ”bli räddad” av en karl eftersom det är sådana egenskaper som understryks i film/media/reklam/låttexter. En kvinna som lever i ett förhållande där mannen säger ”du är min, bara min, och är du otrogen så dödar jag dig :)” om ens på skämt, kanske inte upplever sig vara förtryckt eftersom hon ser detta som självklart. vad gäller underkastelse inom exempelvis bdsm-kulturen, tja, tror INTE denna låt handlar om sådant master/slave-förhållande. isåfall borde väl klänningen vara i latex.

    Gilla

  10. Saudade: jag håller nog absolut med om att distinktionen mellan fantasi och allmän attityd är otroligt viktig, och om man tolkar det som sjungs som allmän norm är det verkligen allvarligt – därför är ju den här debatten så väsentlig. Men det som jag egentligen var ute efter är att hela Eurovisionen som institution ju är så camp – fast i en lite nervattnad version eftersom den är så mainstream, och inte någon fullfjädrad burlesk – så borde man analysera sakerna i första hand som camp och inte som ställningstagande i en jämställdhets eller genusdebatt, eller om inte det så åtminstone beakta den aspekten. Det är väl inte bara en slump att artister som Dana International eller Verka Serduchka har figurerat i de här tillställningarna. Eller vad tusan symboliserade Lordi? En ruti mansbild eller monsterkitsch? PS. Sadomasochism och latex-fetischism är ju två helt olika saker, det var ju ett kasst argument för att utrycka det krasst. Att läder eller gummi blandas ihop med S/M är snarast en stereotypisk fördom 😉

    Gilla

  11. Heja Linnea, du är bäst! Beundrar verkligen hur du först gör en sån klockren analys av texten och sedan bemöter alla kommentarer- där jag för länge sedan skulle ha fått hjärnblödning- på ett fantastiskt sakligt och nyanserad sätt. Du är min nya idol.

    Gilla

  12. Heja dig som sätter fingret på just det här som är så sjukt – att man förväntas inte reagera för det är ju lite ironiskt och inte så illa menat och lite lagom catchy trams utan intention att skada. Det ÄR ett problem att vi utan att reflektera sväljer smörjan, och det ÄR ett problem att om man vill belysa det som just ett problem, då plockas gammal fin härskarteknik fram som att det är så himla typiskt att överreagera 😛 Tack för en intelligent och välformulerad reflektion!

    Gilla

  13. Rasmus: jag har aldrig (och vad jag vet har inte linnea heller) påstått att kristas låt är den enda inom esc-världen som tål att analyseras. och jag pratade om _bd_sm – inom bdsm kan allt från rep till piskor till spatlar till just latex ingå. det var dock en enkel kommentar som syftade främst till slav/master-förhållandet, så ganska onödigt av dig att haka upp sig på en sådan detalj då det inte ens var poängen.

    Gilla

  14. saudade: Du har rätt, sorry. Jag tycker bara det är mycket relevant att analysera låten i sitt ESC sammanhang. (Och ta en titt på de röda PVC-förklädena, korsetterna, nunneutstyrseln och de utsnirklade maskerna i finalen, är de inte lite kinky?)

    Gilla

  15. Sorry, jag är inte riktigt klar. Have patience. Älskar analysdiskussioner. 🙂 Jag har svårt att se att låten skulle sprida budskap om norm just pga. alla textrader du tar fram som exempel, men också andra rader. ”Spying on you undercover” -> Redan här i första textraden ger man en vink om besatthet. ”Drinking coffee with your mother” -> klassisk uppoffring 😀 Vi hoppar framåt förbi alla rader du redan tagit upp till: ”This is the day, I don’t wanna wait much longer now. If you run away, I’m gonna find you anyhow” -> Psycho alert! Skulle den textraden sjungas av en man så blir det dessutom extrem creepy alert hos alla. Det här handlar inte längre om en kvinna som underkastar sig. Det handlar om en kvinna som tvingar en man att låta sig underkasta sig denne, vare sig han vill det eller inte. Då är det nog han som egentligen är slaven, vilket framkommer med all tydlighet i musikvideon. Desperat kärlek och besatthet, där är kontentan av låten. Jag tror dessutom att eftersom allt utspelar sig i ett äktenskapsingåendesammanhang med vit brudklänning så kopplas allt till ett konservativt tänkande över huvud taget. Om det t.ex. skulle handla om att ”bara” fixa en drömdejt så kanske analyserna hade varit snäppet annorlunda. Låt oss ännu göra en tankelek. Byt ut Krista i låten Marry Me mot Christer Lindarw från After Dark. Inget annat ändras. Hur uppfattas låten i den kontexten?

    Gilla

  16. bra jobbat Linnea. Tycker vi i stället skall vara glada över att en kvinna vinner UMK och vårt land representeras av en glad, positiv och energisk kvinna i Eurovisionen. Men kanske just är det där skon klämmer.. HEJA Krista! hoppas din pigga låt vinner

    Gilla

  17. häxbrygd.. tycker ni inte det låter aningen nevärderande mot kvinnor att kalla något med ”häx” ? vi lever ju ändå en bit in på 2000 talet

    Gilla

  18. Hm när en låt analyseras tydligen som vore den en bibeltext. Helt plötsligt har eurovisions soppans låtar börjats tas seriöst, lol.

    Gilla

  19. ”Spying on your undercover, drinking coffee with your mother” handlar ju mera om att hon tjuvkikar om han pratar med sin mamma om att han vill förlova sig… gulligt! Jag älskar texten i denna sång och ser den bara som gullig lite som ”jag såg mamma kyssa tomten” – den här är lite i samma stil tycker jag 🙂

    Gilla

  20. Efter att ha läst din blogg kan man faktiskt tro att du har en kaktus… blev riktigt bitter av att läsa detta. Ta det med humor,Varför skall allt vara så förbannat allvarligt.

    Gilla

  21. Skall bli intressant att se hur låten nu tas emot av hela Europa! Efter att ha bott och arbetat i både Tyskland, England och Polen där vi, utom allt rimligt tvivel, kan enas om att texten kommer att älskas av en jättemajoritet blir det spännande att följa den finska sångerskans framfart. Jag bor sedan 8 år i Sverige och i HBTkretsarna här älskar man Krista redan! Jag var igår ute på en av Stockholms största nattklubbar och även där spelade man ”Marry Me”! Jag tror tyvärr Linnea att det du påstår inte tas seriöst längre. Alla jag pratat med har däremot reagerat på den otroliga dominans/ det övertag kvinnan utövar över mannen i denna låt. Många ser dock inga könsroller i texten överhuvudtaget!

    Gilla

    1. Det är jättebra om det är så, men jag skrev förstås ur ett finländskt samhälleligt perspektiv. HBT-kretsar verkar ofta ha mera kunskap om könsroller (antar att det följer med helt naturligt om man inte passar den där beklagliga normen som finns), jag pratade om den stora massan eller vad man ska säga. Vet inte riktigt vad du menar med det där att det jag skrev inte tas seriöst längre…? Det var väl det som alltid var problemet — och som också bevisar min poäng, till viss mån — att folk inte funderar på / väldigt enkelt avfärdar problematiska saker med olika medel. (Några kommentarer här ovanför illustrerar ju t.ex. ganska starkt detta om hur kvinnorollen i Finland fortsättningsvis ser ur — har svårt att tro att en man skulle mötas med samma motstånd; definitivt inte på ett sexistiskt plan med att ‘han har mens’, kaktusar i kroppsöppningar, att han är en ”dum ko”, et.c.) Låttexten var ju, så som jag tycker då, bara ett symptom på problemet, inte själva sjukdomen. Tycker att diskussionen börjar komma mer och mer till det också men det har varit en lång procedur som gått väldigt av och an. Sen vill jag också tillägga att jag skriver ju inte mera om låttexten, ens, om det var det du menade. (?) Folk kommenterar ännu på saken nästan tre veckor senare och jag svarar på en del av dem. Går gärna vidare, personligen.

      Gilla

  22. Stå på dig! Det är en riktigt bra analys av texten och det finns många som nog ser på texten på samma sätt som du, kom ihåg det om det känns tufft! Ditt inlägg kommer också att bidra till att svenskfinlands ungdomar får en radiokanal som sänder signaler med bättre värderingar, det du:)

    Gilla

  23. Men satan vad många puckmeisters kommenterar här. Jag vill därmed ännu en gång ge dig Linnea mitt stöd i saklig argumentering mot dessa horder av nonsens, även om vi äro av olika åsikt. Ha en treclig helg!

    Gilla

  24. Försöker skriva något kort som sammanfattar mina tankar just nu angående detta men lyckas inte. Men hej iaf. Så himla bra att den här diskussionen kring Extrem och sexismen är igång. Jag har väntat! Så himla bra att du skriver och delger dina tankar! Tack!

    Gilla

  25. Alltså jag kom hit för att se vad uppståndelsen handlade om, i avsikt att ge litet stöd och uppmuntran i tider då det tycks vara fritt fram för mansgrisar att kläcka vad för sexistiska repliker som helst. Men efter att jag läst blogginlägget kan jag nog inte göra annat än uppmana att ta ut kaktusen.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s